Tuesday 10 September 2013

Respect

"Respect is given not earn". Tak kisah la kau bagus giler tahap gaban sekali pun, tapi kalau dalam masa yang sama  kau merendahkan kemampuan orang lain, tak guna juga. Riak namanya tu! Tak salah nak jadi bagus pun, malah lagi elok sebab proses nak kearah nak jadi bagus ni kita perlukan usaha dan semangat yang lebih. Ye la,kalau kita nak jadi lebih bagus, kita kena put some effort untuk jadi lebih bagus dari sedia ada. Betul tak? Orang lain mungkin dah usaha menjadi terbaik tapi mungkin belum sampai ke tahap "the best" atau paling kurang as per expectation. But at least respect dan hargai  la usaha dia. Tak semua orang Allah kurniakan kelebihan yang sama. Mungkin kita hebat di bahagian ini, mungkin orang lain hebat di tempat lain. Allah tu kan adil.

Mengalah bukan bermaksud pasrah dan redha. Sesekali mengalah sebab nak elakkan konflik dari berpanjangan dan memaafkan/bagi peluang untuk berubah. Aku juga manusia biasa, sampai masanya aku pun dah tak larat nak mengalah je. Asyik kita je nak jaga hati orang tu, orang tu pernah ke jaga hati kita?? Tak payah nak jaga hati sgt pun takpe, but at least respect kat orang! Tu je.  Nak jaga hati sgt pun susah juga. Kdg2 kita cakap biasa je, tapi dah kebetulan orang tu emosi tak stabil ke hapa, tetiba dia nak sentap kita tak boleh nak cakap apa la kan. Tipu kalau cakap takde terasa sikit pun. Kita kan work as a team, banyak kepala, banyak perangai. Aku senang je, kalu benda2 remeh ni aku anggap je la dia tak sengaja nak cakap mcm tu. Lain la kalau orang tu terang-terangan memperlekehkan aku, ye tu aku emo sikit! Memang saje nak declare 'perang'.

Ye, mungkin aku dulu naif dan selalu mengalah je. Aku tau banyak pahala kalau bersabar ni kan. Tapi kalau kita lagi bersabar dia lagi naik tocang, ini dah tak boleh jadi. Kadang2 aku kena bersuara gak, lantak la dia nak cakap aku apa. huhuhu.. Nampak je aku diam macam takde apa kan?? Sekali aku meletup, mmg minta maaf la..lambat sikit aku nak kembali ke keadaan asal.  Aku hargai tindakan dia minta maaf dan mengaku silap dia kat aku. Aku pun ada dosa juga, so tak yah la ego macam diri aku tu baik sangat kan. Aku pun minta maaf juga kat dia sebab aku ada share cerita sedih aku dengan kawan2 yang aku anggap mcm family dah. Easy to forgive, but not to forget. Mmg aku boleh maafkan, tapi aku tak akan lupa peristiwa tu . Orang tua kata 'beringat'. Ikhlas ke aku maafkan dia? InsyaAllahAku cuba ke arah itu, but slowly. Biar masa yang menentukan.

" Kita semua pendosa, kalau digali memang semua orang boleh jumpa dosa kita semua"-Fynnjamal. So, memaafkan tu lagi baik, cuma kena bagi pengajaran sikit. hehehe. Bak kata Naqib kat abi dia " ummi gaghang" hahaha.. time tu je ummi garang  kan sayang? See..dengan anak pun aku sesekali garang. Biar garang bertempat! Time mereka berkelakuan baik kita puji la. Tapi time dah mengada-ngada tak kena tempat tu kena juga ummi dia bertukar jadi hulk hogan. Garang2 ummi pun, nak tidur Naqib cari ummi jugak kan:p kihkihkih.






2 comments:

  1. Finally ada blog yang boleh dibaca. heheh..
    bestnya kam dah buat blog.

    anyway we try to be positive but sometime the positive is difficult to find if the person doing the same. so abaikan jela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn.. Abaikan je la *trying to be positive like u* Lets qive them some time to change. Biar masa yang tentukan!

      Delete